Wimp, den nye Spotify og ett viktig steg i retning brukerbetalt innhold

Etter å ha prøvd Aspiros Wimp i et par dager er det på tide å komme med en rask evaluering. En mer omfattende evaluering har @paljoakim skrevet på Din Side, så for å gi litt «value add» kommer jeg også med noen forslag til hva jeg anser som interessante utvidelser for en slik applikasjon. Det er ingen tvil om at vi her er et godt steg nærmere betaling også for annet innhold enn musikk.

Jeg bytter gjerne fra Spotify til Wimp
Wimp bygger på Adobe Air. Jeg har enda ikke bestemt meg for om jeg liker det, men jeg ser fordelene. Selve grensesnittet til Wimp er mer glossy enn hos Spotify, men det er mer tiltalende og mer gjennomført. Pluss for anbefalt musikk presentert via coverart (noe som alltid er bedre). Får man inn coverflow’en til Mac OS X (noe som burde være mulig), så blir det ekstra gøy.

Skjermbilde Wimp (beta)

Skjermbilde Wimp (beta)

Del spilleliste i Wimp

Del spilleliste i Wimp

Man kan dele spillelister (via url), men ikke samarbeide om dem (foreløpig). Videre er selve spilleren mer synlig og bedre (oversikt over de neste låtene osv) og jeg liker at man kan «stjerne» artister og album (håper det kommer for låter også). Jeg savner tastesnarveier for å navigere frem og tilbake, men det finnes knapper som hos Spotify for dette i tillegg til at det meste er hyperkoblet.

Jevnt over vil jeg si at jeg liker Wimp og jeg har allerede byttet ut Spofity til fordel for denne tjenesten. Jeg håper den kan få et litt mer markert fargevalg, men utover det så er den vel så god som Spotify.

Musikk er i stor grad en sosial greie
Det er ikke uten grunn MySpace har fått mye oppmerksomhet med deres musikkspiller. Videre storkoser jeg meg med tjenester som Last.fm og Hype Machine. Musikk fungerer når vi er alene, men det er uten tvil mest en sosial greie. Spørsmålet blir hvordan musikkspillere som Spotify og Wimp klarer å integrere dette i sine systemer.

Spotify tillater samarbeid om spillelister, men dette fungerer utrolig dårlig. Jeg får ikke beskjed når noe nytt er lagt til og jeg har ingen dialog med de jeg samarbeider med. Utover dette og deling av spillelister har verken Spotify eller Wimp utnyttet det sosiale potensialet til det fulle. I denne forbindelser har jeg tre konkrete forslag / ønsker:

  1. Gjør det mulig å logge inn / koble til med Facebook, Twitter og/eller OpenSocial slik at jeg får opp vennene mine. Deretter må jeg kunne dele/samarbeide direkte med mine venner. Kanskje jeg til og med kan oppdatere status på Facebook eller Twitter direkte fra applikasjonen med link til det jeg spiller, eventuelt så kan jeg se hva de hører på – akkurat nå.
  2. La meg tag’e spillelistene mine og gjøre dem tilgjengelige i en slags «playlist-store». Denne oversikten over spillelister viser de mest populære innen ulike kategorier / tags, direkte i selve applikasjonen. Som Spotifylists, men bare direkte i selve applikasjonen og tettere knyttet til min konto og mine venner. I tillegg til listevisning kan jeg få oversikten i kart, og dermed se hva som er populær musikk i ulike områder.
  3. Koble applikasjonen til innholdsleverandører som Underskog og Oslopuls slik at jeg kan enten via liste eller kart kan få oversikt over de neste konsertene/festivalene der jeg er, med enkel kobling til musikken.

Vi er ett steg nærmere betalt også for annet innhold
Å distribuere innhold på denne måten via en applikasjon synes jeg er veldig spennende. Jeg tror ikke man trenger å måtte begrense seg til musikk. Film, tv, litteratur og redaksjonelt innhold virker like spennende. Kanskje jeg en dag kan oppgradere min Spotify eller Wimp-konto mot en liten sum, slik at jeg får nyhetene fra favorittavisen min, tv-serien jeg følger med på eller en kul lydbok levert rett inn i en rik applikasjon som knuser nettleseren på presentasjonsmuligheter.

Min oppfordring til alle innholdsleverandører i Norge, enten de har lyd, bilde eller tekst, er å løpe til Aspiro for å ta del i Wimp.

Bookmark and Share

5 responses to “Wimp, den nye Spotify og ett viktig steg i retning brukerbetalt innhold

  1. Hei, og takk for et value adding blogginnlegg :)

    En liten kommentar ang. Air – jeg liker foreløpig ikke Air, selv om jeg ser hvorfor stadig flere velger å benytte seg av den plattformen; da koder man én gang, og så funker det på tvers av operativsystemer.

    Hovedargumentet mot er imidlertid minnehåndtering og «snappiness». Wimp bruker kjapt mellom 150MB og 200MB minne på min maskin, og med Tweetdeck (også Air) kjørende, samt Firefox snakker vi et ganske stort innhogg i minnet allerede der. Hvis du har prøvd Tweetie for Mac ser du hvor snappy en Twitter-klient kan være; Air-applikasjonene har noe småtregt ved seg, men forhåpentligvis blir dette bedre i fremtidige versjoner.

    • Enig. Det manglet litt «snappiness». Personlig misliker jeg også det å måtte gjøre mer enn «drag’n’drop» her på Mac’en min når jeg innstallerer programmer. Bruker Tweetie og er godt fornøyd med det, men alt blir bedre og jeg tror Air også blir det.

  2. Jorunn Rogne Tennfjord

    Dette er definitivt måten å få betalt for innhold på. Det er på høy tid at disse tjenestene utvikles, og det litt brennkvikt, om man skal ta opp kampen med piratene.

    Hvorfor har feks ikke iTunes vært ute og begynt å selge mer enn musikk og lydbøker? Hva med film, tv-serier etc?

  3. Tilbaketråkk: TimesReader 2.0 – verken papir eller nett « Nett er fett

Leave a reply to Espen Sundve Avbryt svar