Nettavisene må nå ta del i den sosiale koloniseringen

Dette det første innlegget i serien «gjør det du gjør best, og bare det». Temaet er nettavisers forsøk på å bygge egne sosiale strukturer. Spørsmålet er: Hvordan bør nettavisene forholde seg til sosiale strukturer og er det på tide å revidere gamle strategier?

Verden skal bli mer åpen og mer sammenkoblet
Mark Zuckenberg og Facebook ønsker å gi mennesker over hele verden muligheten til å dele informasjon ved å gjøre verden mer åpen og sammenkoblet. Facebook er ikke alene om dette. MySpace, Friendster, Hi5, Nettby, Bebo, Orkut, StudiVZ, Ning og Tagged er bare noen av de jeg har testet.

Først og fremst handler alle disse tjenestene om å koble mennesker. Deretter beholder man koblingen og aktiviteten ved å spe på med interessante applikasjoner og mulighet for informasjonsdeling. I motsatt rekkefølge føler jeg man har Twitter og bloggtjenester. Informasjonsdeling først, kobling i andre rekkefølge.

Knytt innhold og mennesker, ikke mennesker og mennesker
I det avisene forsto at brukere brukte time etter time på å bygge og vedlikeholde sosiale strukturer på nett, så kan det virke som om «me-too»-genet slo til igjen. «Vi må ha community og alle våre tjenester må bygges rundt vårt community» ble et mantra som står seg helt til i dag når man ser tjenester som 100% Fotball Supporter blir lansert.

Tanken er enkel: Man kan verdiøke innholdet og øke trafikken ved å bygge en sosial greie rundt det hele. En god tanke, men spørsmålet er om nettavisene er best egnet til å bygge og vedlikeholde denne «sosiale greia»? Jeg tror ikke det. Det beste nettavisene kan gjøre er å fokusere på å knytte innholdet og menneskene på en best mulig måte og la andre bygge og vedlikeholde sosiale strukturer.

«The Era of Social Colonization»
Jeremiah Owyang skrev at vi nå trer inn i «The Era of Social Colonization» da han nylig la ut funn fra Forrester i «The Future of the Social Web» (anbefales). Vi er nå i ferd med å bevege oss fra en tid hvor det blir fokusert på sosial funksjonalitet (som applikasjoner på Facebook) inn i en tid hvor det handler om at alle opplevelser kan gjøres sosiale. Stikkordet er «shared ID».

Sett i lys av hva Jeremiah spår og i lys av det faktum at nettavisene aldri vil bli bedre enn f.eks. Facebook på å vedlikeholde og bygge sosiale strukturer mener jeg det nå er på tide med et taktskifte i nettavisverden.

Svaret på «so what»-spørsmålet
Spørsmålet blir så hva nettavisene i Norge kan gjøre med at Forrester prater om «social colonization» og «shared id». Svaret vet de nok best selv, det hele handler bare om å akseptere en liten sak: Nettavisene bør ikke utvikle og vedlikeholde sosiale strukturer – nettavisene bør la brukerne koble seg til via Facebook Connect, Twitter Connect, OpenSocial og andre «shared IDs» (se hva Felix Laate i Din Mat tenker om dette).

I Norge er det nå over 2 millioner mennesker som er registrert på Facebook. Det er bare kreativiteten som setter grenser for hvordan nettavisene i Norge kan la disse brukerne koble seg på nettavisen og konsumere innholdet på en ny og sosial måte. Øk debattdeltagelsen ved å la meg ta del i debatten på nettavisen via min Facebook-konto (CNN gjør det), gjør det mulig for meg å se hva mine venner leser – gjør nettavisen sosial uten å bygge strukturen selv.

Bookmark and Share

One response to “Nettavisene må nå ta del i den sosiale koloniseringen

  1. Tilbaketråkk: Nettavisene og web 2.0 « Linda Fonda’s Blog

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s