To grove feil man bare ikke gjør i 2009 med nye nettjenester

For første gang har jeg faktisk gjort som stemmen i Spotify-reklamen ba meg om. Jeg gikk til ShareMyPlaylists.com, hvor det ble annonsert at jeg kunne dele mine Spotify-spillelister. Men der stoppet jeg. Ikke pokker om jeg skal dele mine spillelister der. Slik mistet ShareMyPlaylists meg som bruker:

  1. De ba meg lage brukerkonto
  2. De ville ikke ha forslag

La meg koble til med en brukerkonto jeg allerede har
Jeg har sikkert flere hundre brukerkontoer. Ikke lag en ny nettjeneste hvor du ikke tillater meg å logge inn uten å opprette enda en ny brukerkonto. Bruk Facebook Connect, OpenSocial og Twitter Connect. Digg og mange flere gjør det.

Det er en grunn til Schengen-traktaten er en hit. Når man slipper å få utstedt nytt visum er det lettere å hoppe på et billigfly til nabolandet. Nettaviser, nettbutikker, nettjenester – ikke tving meg til å opprette enda en ny brukerkonto. Eksisterende kontoer gir dere mengder av informasjon som fritt kan brukes.

Dersom du skal lage en ny nettjeneste, spør deg selv: Hvordan finner brukeren tjenesten? Deretter, hvor mange terskler må brukeren gå over for at jeg skal få lov til å hjelpe brukeren slik at hun velger å bruk nettopp meg? Reduser kostnaden ved registrering og betaling til det minimale.

La meg komme med forslag
Etter at den første frustrasjonen hadde lagt seg tenkte jeg: «Jeg får gi beskjed til ShareMyPlaylists. Slik kan man da ikke ha det. Jeg må hjelpe dem og komme med forslag». Her møtte jeg grov feil nummer to. Det eneste jeg fant som lignet kommunikasjon med brukerne var en blogg og en enkel kontaktside. Greit, de er på Twitter, men hvem er ikke det.

Å kommentere på et tilfeldig blogginnlegg virket ikke særlig hensiktsmessig, så jeg gikk til kontaktsiden. Alt jeg fant på kontaktsiden var en beskjed om at epost ikke virket, men at jeg kunne kontakte «Admin Kieron». Sistnevnte mulighet krevde forøvrig innlogging.

Kontaktside ShareMyPlaylists.com

Kontaktside ShareMyPlaylists.com

Oppfordringen min er: Ikke lag en nettside i 2009 hvor du ikke engasjerer brukeren i utviklingen. Det finnes flere verktøy for dette, som UserVoice. Jo tidligere, jo bedre. NRK og Turistforeningen sin Ut.no er et godt eksempel på dette.

Som du sikker ser, så starter begge feilene med «La meg …». La meg, altså brukeren, få velge. Ikke tro at du vet bedre enn meg. Summen av hva jeg og alle andre meg på internett vet er langt mer enn va du vet. Og det beste av alt, vi vil hjelpe deg.

Bookmark and Share

14 responses to “To grove feil man bare ikke gjør i 2009 med nye nettjenester

  1. Jorunn Tennfjord

    Kunne ikke vært mer enig!

  2. Bra skrevet. Men hvorfor skal man ha lyst til å dele sine spillelister på Spotify? La folk få velge selv hva de skal høre på, uten å bli bombardert av misjonerende entusiaster.

    Jeg er selv en bombarderende entusiast og vet hvor håpløst det kan være å nå frem til folk. De fleste vil bare ha fred, og det er vel derfor de bare hører på listetopper uansett. Jeg har gitt opp å få folk til å forstå noe som helst, derfor kommer jeg aldri til å dele noen spillelister på Spotify.

    • Jeg må si meg uenig. Jeg har tro på det å kunne dele spillelister. Det er flere jeg gjerne ville ha fått spillelisten til, og jeg skulle gjerne kunnet ha fått tak i spillelister som passer min smak. Slik jeg tolket tjenesten så er den mer «pull» enn «push». Altså, jeg ber om få spillelister. Det er ingen som bombarderer meg med dem.

      Spillelister er uansett ikke så viktig for meg at jeg vil opprette en helt ny bruker og tre inn i en helt ny verden av lister og styr.

  3. Helt enig i den der.

    Selv har jeg prøvd meg litt på Spotify, men der stoppet det også.

  4. Det er helt fett å dele spillelister. Det har vaert noe av gullet med f.eks. Last.fm. Men at Spotify ikke skjønner at de må låne øre til brukerne er bare trist. Bi får håpe Wimp blir bedre på kundekontakt.

  5. En kan jo lure på hvorfor ingen på de vide internett enda har gjort noe ut av ideen med en superbruker.

    Tenk deg en side hvor du kan lage en bruker, og neste gang du kommer til en side hvor du trenger å lage ny bruker kan du isteden raskt ved å skrive inn passordet en gang, eller lignende, koble inn brukeren du allerede har.

    Kort fortalt en superbruker for hele nettet.

    • Flere på internett har gjort noe med ideen om en superbruker: OpenID, Facebook Connect og Windows Live ID.

      Selv bruker jeg OpenID hos Flickr, Google, MySpace, Yahoo!, Blogger og WordPress.

      Videre kan man logge inn via Google Friend Connect, Facebook Connect eller «Login with Twitter» rundt omkring på ulike nettsider. Helt uten å måtte lage en ny brukerkonto.

  6. Jag har ett OpenID som är utfärdat av VeriSign så det känns säkert och fint. Men ingen tjänst/site använder OpenID känns det som…

    För övrigt så har Spotify bra kontakt med användarna, det är sharemyplaylists.com som inte har det. Spotify använder Get Satisfaction som är riktigt bra och lyssnade mycket bra på oss som betatestade.

  7. Jeg lærer noe nytt hver dag….lærte noe av dette innlegget og jeg ! Smask til deg for det!

    • Takk og gøy å høre. Ikke hver dag litt Spotify-irritasjon kan bli til læring for andre.

      Velkommen til programmererverden forresten. Lykke til med ny nettside og med innføringen i WordPress. Et av internetts små under den løsningen der.

  8. Skal si du satte igang debatt med innlegget ditt, Espen. Kjør på, skriv mer. :-)

  9. Tilbaketråkk: Finn.no muligens den beste på sosiale medier blant de 10 største nettsidene i Norge « Nett er fett

Legg igjen en kommentar

