5 ting jeg ville ha tenkt på om jeg var i avisbransjen

Jeg tror ikke jeg har noen spesiell tanke bak dette innlegget annet enn at jeg gjerne vil lufte et par tanker. Siden august i fjor har jeg jobbet i både Aftenposten og Stavanger Aftenblad. Jeg burde vel kanskje ha søkt om stilling i Aftonbladet før jeg topper hele greia og har min siste traineeplassering i Aftenposten Aften, men slik blir det ikke. Neste stopp er Schibsted Classifed Media hvor jeg skal jobbe som SEO Analyst. Dæven, jeg har mye å lære.

Før jeg forflytter meg inn i den mekaniske rubrikkverden vil jeg bare få ut et par tanker i retning avisbransjen. Jeg har i grunn ingen erfaring å prate om, men jeg har kanskje sett avisbransjen litt utenfra og med nye øyne. Her er 5 ting jeg ville ha tenkt på om jeg fortsatt skulle jobbe i avis:

  1. Sir Tim Berners-Lee, oppfinneren av World Wide Web, er nåtidens Kopernikus. Han endret virkeligheten og spillereglene. Mediehusene, universitetene og bibliotekene er ikke lenger informasjonens sentrum, de er noder i et uendelig nettverk.
  2. Kunden bestemmer og økonomien baserer seg ikke lenger på knapphet, men overflod.
  3. Å eie utstyr, mennesker, produkter og immaterielle eiendeler er ikke lenger nøkkelen til suksess. Åpenhet er.
  4. Small is the new big.
  5. The head of the curve will be free and the tail of the curve will be paid.

Punkt 2, 3 og 4 har jeg rappa fra Jeff Jarvis og hans bok «What Would Google Do?«. Punkt 5 er fra Chris Andersson sin «The Long Tail«. Begge er bøker verdt å lese. Spesielt vil jeg anbefale alle innen avisbransjen boka til Jeff, selv om jeg ikke alltid liker hvordan Jeff på en eller annen måte hele tiden får det ut til å høre som om han har sagt og anbefalt alt lenge før det skjedde.

Avisbransjen er gøy og jeg vil komme tilbake.

Bookmark and Share

5 responses to “5 ting jeg ville ha tenkt på om jeg var i avisbransjen

  1. Spennende innspill dette. Jeg vil gjerne gripe fatt i punkt 3 om åpenhet og se det i lys av bedriftsintern kunnskapsdeling.

    Det overrasker meg fremdeles at ledere for norske virksomheter ikke forstår kraften som ligger i å åpne virksomhetenes interne ekspertise opp seg selv og dermed gjøre mer ekspertise synlig for medarbeidere og direktører. Hvorfor er det slik? Forum på nettet og Twitter har for lengst demonstrert at flere folk løser kompliserte problem kjappere og bedre enn enkeltpersoner.

    Aftenpostens sak 7. august 2009 om at få ledere for eksempel bruker twitter velger jeg å tolke som en bekreftelse på mitt poeng: http://tiny.cc/lederetwitter

    Spørsmålet blir derfor: hvorfor i all verden omsetter virksomheter ikke lærdommen fra nettets frie problemløsning til sine egne organisasjoner? Er det fordi sosiale medier betraktes som barnslige og tidsfordriv? Eller er ledere redd for at sine egne undersåtter skal si noe smart eller mene noe annerledes enn seg selv? Forstå det den som kan. Jeg gjør det ikke.

    • Jeg kunne ikke ha vært mer enig med deg og jeg stiller meg like spørrende. Kunnskap (og kjærlinghet) blir større av at du deler den.

      Ja til mer bruk av sosiale medier og større åpenhet i virksomheter. For å stjele et ord fra Georg Orwels 1984, lukkethet er Oldthink og gjelder ikke lenger.

  2. Trodde faktisk ikke jeg skulle få bruk for min samfunnsøkonomibakgrunn i forretningsutviklerjobben i Aftenposten, men nå viser det seg å være nøkkelen til å forstå endringene i mediebransjen på makronivå: de tradisjonelle mediehusene er rigget for å realisere skalafordeler i en innsatsfaktor som før var knapp, men nå er overflødig og tilnærmet gratis – produksjon- og distribusjonskostnader for mediainnhold. For å overleve i denne nye verden, må de rigge om for å konkurrere om det som nå er knapt; leserens oppmerksomhet.

    Chris Anderson har skrevet bra om dette i siste Wired: http://www.wired.com/techbiz/it/magazine/17-07/mf_freer

    «When scarce resources become abundant, smart people treat them differently, exploiting them rather than conserving them. It feels wrong, but done right it can change the world.»

  3. Kom nettopp over denne bloggen. Mye bra her. Kan dog ikke la Chris Anderson slippe helt unna. Her er Malcolm Gladwells (Tipping Point) anmeldelse av Free fra The Newyorker.

Legg igjen en kommentar

