TimesReader 2.0 – verken papir eller nett

I går lastet jeg ned TimesReader 2.0 som er den nye Adobe Air-applikasjonen til New York Times. På nettsiden sier de at man i denne applikasjonen kan lese som New York Times på papir, men at den oppdateres som på nett. Jeg lot meg lokke og betalte $3,45 for å teste fullversjonen. Se resultatet under (beklager kvaliteten).

Det er ingen tvil om vi i år vil komme til å se mange Adobe Air-applikasjoner. The New York Times skal ha kudos for at de lanserer en applikasjon, men det er ingen tvil om at man her lander på en applikasjon som er verken fugl eller fisk. Det er en svak utgave av papiravisen med tanke på leseopplevelse, selv om den er elegant med video og bilde. Videre er det en svært svak nettavis med tanke på å ta i bruk dialog, sosiale medier og andre elementer internett tillater.

Dette betyr ikke at andre aviser ikke skal bry seg med slike applikasjoner, tvert i mot. Her finnes gode muligheter. Samtidig vil jeg påstå at det er gøy å se hvordan The New York Times eksperimenterer med nye plattformer og samspill på tvers av plattformer for innholdet sitt.

Gjør det sosialt, åpne for dialog og selg flere typer innhold
Jeg har tidligere skrevet hva jeg synes om Wimp, Aspiros og Norges svar på Spotify. Klarer man å kombinere det relativt elegante grensesnittet som finnes i TimesReader med Wimp, hvor man så tillater kjøp av f.eks. Aftenposten og Stavanger Aftenblad direkte i en slik applikasjon, tror jeg man er ett steg nærmere brukerbetaling. Deretter bør man utvide og gjøre det hele sosialt. For eksempel ved å la meg koble på via Facebook Connect slik at jeg får opp alle mine venner, kan dele og se hva de leser / hører på osv.

Bookmark and Share

2 responses to “TimesReader 2.0 – verken papir eller nett

  1. Fin og grundig gjennomgang!
    Så veldig delikat ut, men tviler litt på at ett program for hver eneste nettavis er hva folk vil ha.. Man kan man vel ikke legge til egne feeds på TimesReader 2.0?

    Selv har jeg akkurat testet Times http://www.acrylicapps.com/times/
    En lignende RSS-leser, som også later som om den er en ekte avis.

    Likevel er Net News Wire fortsatt min favoritt RSS-leser, på både Mac og iPhone. Programmet synker hva som er lest/ulest mellom Mac og iPhone, noe som er et must. Anbefales!

    • Takk. Jeg har nå sagt opp mitt abonnement på Times Reader 2.0, da jeg rett og slett glemte å bruke det. Jeg er enig med deg, jeg tror ikke et program for hver avis er løsningen (jeg ser jo selv at jeg glemte fort ut at jeg hadde programmet). Times Reader 2.0 er kun for New York Times – altså ingen egne feeds.

      Net News Wire hadde jeg før når jeg bare jobbet med Mac’en min. Nå om dagen blir det alle mulige slags PCer, både med og uten admin-rettigheter, så Google Reader får holde frem til arbeidsgiveren min skjønner at det er Mac og iPhone (ikke Dell og Nokia) jeg vil ha.

Legg igjen en kommentar

