Finn.no muligens den beste på sosiale medier blant de 10 største nettsidene i Norge

Jeg har tidligere skrevet om to grove feil man ikke gjør på nett i 2009, nemling det å bruke egne innloggingssystemer og det å ikke la brukeren delta i produktutviklingen. For å synliggjøre hvor langt vi har kommet her i Norge tenkte jeg å oppsummere i en tabell hvor sosialt fokuserte ulike nettprodukter er i Norge. Jeg har tatt for meg de 10 største nettsidene i Norge (basert på TNS Gallups trafikkmåling). I forhold til det jeg har funnet, så tar jeg gjerne i mot korreksjoner (legg igjen en kommentar).

For å ta pulsen på hvor fokuserte de 10 største nettsidene i Norge er på sosiale medier, har jeg tatt utgangspunkt i om nettsiden/selskapet har:

Her er noen av funnene jeg gjorde (med dialog mener jeg samtale, ikke enda en RSS-feed eller bare selvskryt). Advarsel! Det er ikke sikkert min datainnsamling er fullstendig og jeg har også tatt utgangspunkt i hovedproduktet (det finnes en rekke gode mindre eksempler hos flere):

  • Finn.no og NRK briljerer når det gjelder blogging (Finn Labs og NRKbeta)
  • Finn.no og Gule Sider er best på dialog med sine følgere på Twitter (@FINN_no og @gulesider)
  • Finn.no har den beste dialogen på Facebook, selv om VG Nett og NRK har flest fans
  • Ingen (!) bruker verktøy for å forhøre seg om hva brukerne mener om nettsiden (utenom NRKbeta som bruker UserVoice, men det er jo ikke hovedproduktet)
  • Ingen (!) lar brukerne logge inn med eksisterende kontoer (f.eks. via Facebook Connect eller lignende)
De 10 største nettsidene i Norge sin bruk av sosiale medier

De 10 største nettsidene i Norge sin bruk av sosiale medier

Regnearket vist over som oppsummerer mine funn ligger også hos Google og her kan du kan fritt endre og oppdatere dersom noe ikke stemmer (http://bit.ly/2f0xdR).

Og vinneren er?
Det er vel i grunn ikke så lett å svare på hvem som bruker sosiale medier best, men Finn.no utmerker seg, og det samme gjør NRK. Det hele avhenger jo av hva målet til den enkelte organisasjon er i forhold til bruk av sosiale medier, men jeg antar det å omsette det man lærer gjennom sosiale medier til produktforbedring og en bedre opplevelse for brukeren er et felles mål. Sett fra sidelinjen så vil jeg nok ikke ta helt feil dersom jeg utnevner Finn.no til en av de beste blant de 10 største nettsidene i Norge på å bruke sosiale medier. Kommenter gjerne dersom du har andre synspunkter.

Bookmark and Share

One response to “Finn.no muligens den beste på sosiale medier blant de 10 største nettsidene i Norge

  1. Tilbaketråkk: Twitter Trackbacks for Finn.no muligens den beste på sosiale medier blant de 10 største nettsidene i Norge « Nett er fett [netterfett.wordpress.com] on Topsy.com

Legg igjen en kommentar

