Ta betalt for jobben, ikke innholdet

Det diskuteres hett rundt hvorvidt det er mulig å få til brukerbetaling for redaksjonelt innhold på nett. Denne drømmen hadde man også i 2001 (les hva Computerworld, Digi og The Economist skrev den gang da). Jeg mener fremdeles at man ikke kan få til betaling for innholdet alene, men at man må fokuser mer på å få betalt for «jobben» som gjøres. Her finnes ganske mange «low hanging fruits» for nettavisene og jeg foreslår i denne posten at det utvikles to knagger for å legge til rette for brukerbetaling for jobben som gjøres.

Utvid verktøykassen
En typisk nettavis har i dag artikler fordelt å ulike seksjoner, kommentarer, debatt og diverse nyttig informasjon som vær, tester og guider. Å få lese en tekstlig oppsummering om hvordan det går på Sri Lanka er ikke noe jeg vil betale for. Denne informasjonen finner jeg gratis et hundretalls steder på internett. Derimot, rundt alt innholdet finnes det en del tjenester som utfører ulike jobber: Varsling ved oppdatering (f.eks. sportsresultater), deling av innhold (f.eks. bildedeling), merking av innhold (f.eks. målvideo) og kobling av innhold (f.eks. Vektklubb). Her finnes betalingsvillighet, men per i dag har ikke nettavisene en god nok verktøykasse for å klare å ta betalt for alle disse jobbene, uansett hvor små de er.

Mikrobetalingsknaggen og den sosiale knaggen
I mangel på bedre ord foreslår jeg at nettavisene utvider verktøykassen for utvikling på nett med to elementer: Mikrobetalingsknaggen og den sosiale knaggen. Veldig forenklet har jeg oppsummert noen raske tanker om hvordan nettavisen er som produkt i figuren under:

Illustrasjon verdi levert til kunden og nødvendig verktøy

Illustrasjon verdi levert til kunden og nødvendig verktøy

Verdien levert til kunden kan deles inn i innhold og i jobber knyttet til dette innholdet. Man trenger en teknisk plattform for å levere denne verdien, men skal man få betalt for jobbene må man ha en betalingsløsning. Videre tror jeg nøkkelen til å knytte betaling og plattform sømløst er riktig valg av sosial brukerkonto. Slik ville jeg ha utvidet verktøykassen:

  • Mikrobetaling: Den absolutt raskeste og enkleste løsningen slik jeg ser det er å gjøre som Nettby, VG Hurra og enkelte andre. La brukeren skrive inn mobilnummer, motta kode, skrive inn koden for så og motta en kvittering som koster penger. Lag denne knaggen og heng alle mulige jobber som f.eks. varsling av debattsvar på denne typen betaling. Ta i bruk bedre mikrobetalingsløsninger når de kommer, for mobil er litt 1999.
  • Sosial knagg: For at jeg skal slippe å måtte verifisere hver gang må jeg gjenkjennes av nettavisen. Den enkleste løsningen er cookie, men en nesten vel så enkel løsning er bruk av Facebook Connect, OpenSocial og andre ferdige delte brukerkontoer. Ikke tving meg til å måtte registrere enda en konto når jeg enkelt kan koble til min eksisterende sosiale konto f.eks. når jeg vil delta i nettdebatten (se hvordan Din Mat gjør det).

Bruk hele vertøykassen
Dersom man har en verktøykasse hvor man enkelt kan feste betalingsløsning og brukerkonto til ulike jobber, så tror jeg nettavisene allerede uten større endringer kan øke sine inntekter. Et eksempel kan være betaling for varsling av svar på innlegg i nettdebatten. Si man har 0,5 million debattinnlegg i året og at 50 % av disse er svar. Anta at 20 % av brukerne har bedt om sms-varsling ved svar og at man netto sitter igjen med 3 kr per varsling. Det gir da en omsetning på 150 000 kr i året. Så kan man jobbe for å øke varslingsandelen, antall debattinnlegg osv, men det viktige er at man får betalt for også for denne lille jobben.

Et slik eksempel gir ikke mye penger alene, men summen av alle slike små jobber kan være av stor betydning. Det eneste man trenger å gjøre er bygge ut en knagg for mikrobetaling og for brukertilkobling før man knytter dette til jobber.

Bookmark and Share

Legg igjen en kommentar

