10 år bakåt & 100 år framåt

I 2001, rett etter jeg ble 18 år, dro jeg sammen med to gode kamerater til Oslo for å se bob hund spille på Rockefeller. Det var en fabelaktig helg og et strålende minne. Forrige uke var det på ny duket for skånsk skranglerock på Rockefeller, og jeg ble 18 år igjen. Dagen derpå fikk jeg følgende melding på Facebook:

Tack för att du kom på vår spelning i Oslo! Vi ville bara tacka dig för att du kom på vår spelning i Oslo. Om du har några bilder/videor/ljudupptagningar från spelningen så skulle det vara grymt om du skickade dem till idioten@bobhund.se så lägger vi ut det på vår hemsida. Bandet själv lägger ut sina egna bilder från spelningen snart! … Kom gärna till forumet vårt och säg vad du tyckte om spelningen.

Det første jeg gjorde var å gå til hjemmesiden og forumet til bob hund. Da slo det meg. Jeg kan faktisk prate med selveste bob hund. Jeg kan si hva jeg synes var bra og hva som var dårlig. Det er ikke bare en journalist i salen som kan få sin stemme hørt. Bob hund ber meg si hva jeg mener.

Til dette kan man jo svare: Men Espen da, dette er jo ikke noe nytt, dette er jo slik alle gjør på nett. Barack Obama gjør det, Hadia Tajik gjør det, NRK gjør det og FINN gjør det. Og ja, det er sant, men jeg går på mange konserter og aldri før har jeg fått melding via Facebook med forespørsel om tilbakemelding. Aldri før har jeg kommet backstage uten å være backstage. Mulig jeg har gått på feil konserter og vært på feil nettsider.

Låtskriveren Brian Casel skriver i sin blogg «Serve the song» om hvordan band og musikere kan bruke sosiale medier (anbefales for alle musikere). Det er ingen tvil om at Internett har gitt musikerne unike muligheter til å ta snarveier. Lykke Li og Lily Allen er bare noen gode eksempler.

Sist jeg så bob hund hadde de akkurat sluppet platen «10 år bakåt & 100 år framåt». Å spå 100 år frem i tid blir kanskje litt vanskelig, men jeg må si jeg gleder meg til å se hvordan ting ser ut om fem år, for jeg tror det finnes et utall spennende måter man kan bruker nettet på som artist og vi har bare sett starten.

Bookmark and Share

3 responses to “10 år bakåt & 100 år framåt

  1. Tror jeg var på den konserten i 2001.. Jeg var ikke gammel nok, men den snille pappan min sendte en mail til Rockefeller og fikk overbevist dem om å være vergen min.

    Gjev konsert, men litt flaut å være der med pappa og lillebror.

    De covret Iggy Pops «Now I wanna be your dog»?

    • Stemmer, og de kalte den «Din hund». Akkurat som «Ett fall & en lösning» er en strålende versjon av Pere Ubus «Final Solution».

      Vi bodde hos bestemoren til kameraten min, men hun ville ikke være med.

Legg igjen en kommentar

