Å tro på brukerbetaling for nettaviser er som å tro på gratis lunsj

Jeg tror ikke på gratis lunsj, så det å prøve å innbille meg at man kan tjene penger på å distribuere bits over et nettverk hvor marginalkostnad for bit-distribusjon går mot null vil ikke fungere. Altså, ingen vil kunne ta betalt for distribusjon av innhold via nett slik man er vant med via fysiske medier (avis, cd, dvd, vinyl) og overleve på sikt.

Dette innlegger bygger litt videre på min tidligere synsing om hvorfor det bør hete avis over nett og ikke nettavis.

Det måtte et hardwareselskap til for å få betalt for innhold
Kun Apple ser ut til å ha skjønt at distribusjon alene ikke har noen verdi. Når man trykker og distribuerer en CD, DVD eller avis så gjør man en jobb. Den jobben er ikke tilstede når man distribuerer via nett, så da må man gjøre en annen jobb for kunden. Apple (iPhone og iTunes) gjør dette gjennom å plassere innholdet på rett enhet, i rett kontekst til rett tid. De håndterer til og med betalingen enkelt for deg. Spotify gjør dette gjennom å frakte musikkbiblioteket til deg, uansett hvor du er. Jeg abonnerer ikke på Spotify for å kunne få distribuert musikk jeg finner gratis andre steder, jeg abonnerer på Spotify fordi de gjør jobben for meg med å samle all musikk på ett sted.

Riv veggene og møt fremtiden
Det er trist at innholdsbransjen ønsker å tilpasse fremtiden til fortiden og gjør ting som å bruke energi på å saksøke Pirate Bay i stedet for å bruke energi på å la meg kjøpe innhold via nett (#warnerfail). Arianna Huffington i Huffington Post sier her at man ikke kan bygge forretning på nett ved å sette opp vegger. Jeg er enig.

Hvilken jobb gjør nettavisene?
Hva så med nettavisene? Vil de kunne få betalt for innholdet sitt? Slik løsningen er per i dag, så er mitt svar et rungende nei. Hvilken jobb er det avisene egentlig gjør? I det ligger svaret på hvordan få betalingsvillighet blant brukerne. Avisene gjør ikke lenger en jobb med å frakte nyheter inn i hjemmene til folk. Avisene gjør ikke lenger en jobb med å gjøre lesbar tekst/bilde tilgjengelig på papir i mange eksemplarer. Derimot, jobben som gjøres er å informere og jeg er sikker på at man vil få til å ta betalt for dette via nett også.

Personlig er jeg villig til å betale for en skreddersydd og håndspålagt samling av de viktigste sakene som interesserer meg, uavhengig av hva som interesserer naboen min. Om avisene er de beste til å gi meg dette på nett, gjenstår å se. Foreløpig gjør jeg dette selv ved å sette opp RSS-leser, følge folk på Twitter og gå til nettsider som Digg, Reddit og Delicious.

Vi er alle blitt telegrafister.

Bookmark and Share

2 responses to “Å tro på brukerbetaling for nettaviser er som å tro på gratis lunsj

  1. Tilbaketråkk: Ta betalt for jobben, ikke innholdet « Nett er fett

  2. Tilbaketråkk: The Code Of Silence » Betalte nettaviser? Glem det

Legg igjen en kommentar

